Publications

back Return to news

Analiza: CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY – PROJEKT PÓŁWIECZA, KTÓRY NIGDY NIE POWSTAŁ

In short

Z przyjemnością informujemy, że przygotowaliśmy kolejną publikację w ramach cyklu „Polityka Unii Europejskiej a sprawy polskie”. Tym razem prezentujemy tekst pt. „CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY – PROJEKT PÓŁWIECZA, KTÓRY NIGDY NIE POWSTAŁ” autorstwa Michała Ciesielskiego.

27 May 2024 admin

Koncepcja centralnego lotniska w Polsce ma swoje korzenie w latach 70. XX wieku. W ciągu kolejnych dekad, aż do czasów III RP, projekt ten był rozwijany przez różne rządy, w skład których wchodziły partie takie jak SLD-PSL-UP, PO-PSL oraz PiS-SP-Porozumienie.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) miał stać się największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej, pełniącym rolę regionalnego węzła przesiadkowego. Plan z 2023 roku zakładał zakończenie budowy do 2028 roku z przepustowością 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 40 mln, a do 2045 roku – 65 mln pasażerów. Szacowany koszt budowy wynosił 63 mld zł, z czego 13 mld zł miał pokryć Skarb Państwa.

Nowe lotnisko miało umożliwić skierowanie do Polski znacznej części ruchu towarowego, co przyniosłoby korzyści dla budżetu państwa szacowane na około 3 mld EUR (12,7 mld zł) w ciągu pierwszych 13 lat funkcjonowania portu. Projekt CPK obejmował również rozbudowę sieci kolejowej w modelu „piasty i szprych”, co zakładało budowę lub modernizację około 2 000 km linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości.

Jednak przyszłość projektu CPK jest obecnie niepewna. Nowa koalicja rządowa (Koalicja Obywatelska, Trzecia Droga i Lewica) unika ostatecznych decyzji dotyczących lotniska. Sugerowane są opóźnienia w budowie oraz rozbudowa innych portów lotniczych, co może oznaczać całkowitą rezygnację z dużego lotniska przesiadkowego w centrum Polski. Komponent kolejowy CPK prawdopodobnie zostanie zarzucony lub znacznie ograniczony i realizowany w innym modelu.

Autorem tekstu jest Michał Ciesielski, ekonomista i prezes Centrum Myśli Gospodarczej, który posiada doświadczenie w sektorze publicznym, szczególnie w opracowywaniu strategii i programów gospodarczych. Jego zainteresowania obejmują demografię, ekonomię rozwoju, gospodarkę współdzielenia oraz katolicką naukę społeczną.

Zapraszamy do lektury pełnego tekstu na naszej stronie, aby lepiej zrozumieć wyzwania i potencjalne korzyści związane z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Pobieram analizę

Zachęcamy do wspierania Ośrodka Analiz Cegielskiego i naszych ekspertów, dzięki którym mogą powstawać rzetelne analizy i inspirujące rozwiązania. Dołączając do naszych Darczyńców, wspierają Państwo rozwój merytoryczny i profesjonalizm w analizie zagadnień kluczowych dla Polski.

Wspieram