Aktualności

Rozwój dla Wspólnoty

back Wróć do publikacji

Monitoring Legislacyjny – Estoński CIT vs. fundusz inwestycyjny

calendar 7 października 2020
W skrócie

Kolejną zmianę w prawie podatkowym, która miałaby wejść w życie 1 stycznia 2021 r., stanowi nowelizacja przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych[1]. Grupą docelową nowelizacji jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw chcących realizować proinwestycyjną strategię rozwoju, w szczególności poprzez wzrost zatrudnienia oraz systematycznie ponoszone nakłady inwestycyjne zwiększające ich realny kapitał. W projekcie nowelizacji przewidziano dwa alternatywne warianty opodatkowania: 1) ryczałt od dochodów spółek kapitałowych oraz […]

Źródło: elements.envato.com

Kolejną zmianę w prawie podatkowym, która miałaby wejść w życie 1 stycznia 2021 r., stanowi nowelizacja przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych[1]. Grupą docelową nowelizacji jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw chcących realizować proinwestycyjną strategię rozwoju, w szczególności poprzez wzrost zatrudnienia oraz systematycznie ponoszone nakłady inwestycyjne zwiększające ich realny kapitał.

W projekcie nowelizacji przewidziano dwa alternatywne warianty opodatkowania:

1) ryczałt od dochodów spółek kapitałowych oraz

2) specjalny fundusz inwestycyjny.

Pierwsze z rozwiązań, tzw. estoński CIT, charakteryzuje się brakiem podatku tak długo, jak zysk pozostaje w firmie. Oznacza to, że firmy nie będą płacić miesięcznych czy kwartalnych zaliczek ani rozliczać się rocznie.

Estoński CIT skierowany jest do spółek:

  • kapitałowych małych i średnich, których łączne przychody z działalności nie przekraczają 50 mln zł liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług,
  • w których udziałowcami albo akcjonariuszami są wyłącznie osoby fizyczne,
  • nieposiadających udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
  • zatrudniających co najmniej 3 pracowników niebędących ich udziałowcami ani akcjonariuszami,
  • o przychodach pasywnych nieprzewyższających przychodów z działalności operacyjnej,
  • wykazujących nakłady inwestycyjne.

Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres następujących po sobie czterech lat podatkowych i ulega przedłużeniu na kolejne cztery, chyba że podatnik złoży w deklaracji informację o rezygnacji.

Ryczałt wynosi:

15% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika, którego wartość średnich przychodów nie przekracza wartości maksymalnych przychodów określonych dla małego podatnika;

25% podstawy opodatkowania – w pozostałych przypadkach.

Istotnym jest, że w omawianym wariancie wzorowanym na estońskim podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczeń od podstawy opodatkowania, czyli darowizn, ulgi B+R, ulgi na złe długi i innych. Tłumaczone jest to tym, że w rezultacie dopuszczenia stosowania tych preferencji cel wprowadzenia nowego modelu opodatkowania mógłby nie zostać osiągnięty.

Jeżeli przychody lub średnie przychody podatnika w roku opodatkowania ryczałtem przekroczą próg 50 mln zł, podatnik do osiągniętych w kolejnym roku dochodów będzie dokonywał domiaru zobowiązania podatkowego.

Obowiązkiem o charakterze informacyjnym z kolei jest złożenie do urzędu skarbowego deklaracji o wyso- kości osiągniętego dochodu za poprzedni rok podatkowy do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego. Wykonanie tej czynności jest niezależne od płatności podatku. Termin jego zapłaty uzależniony został od przedmiotu opodatkowania.

Należy podkreślić, że estoński CIT stanowi odroczenie w czasie opodatkowania dochodu spółki. Nie jest on bowiem opodatkowany w momencie osiągnięcia, lecz wydatkowania na cele konsumpcyjne. Z tego względu zaletą komentowanego systemu (w porównaniu do klasycznego CIT) jest możliwość nieopodat-kowanego reinwestowania dochodu.

Drugim wariantem zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów (obok modelu estońskiego) jest specjalny fundusz inwestycyjny. Podatnik spełniający kryteria uczestnictwa tożsame z tymi przy ryczałcie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy na wyodrębniony w kapitale rezerwowym fundusz utworzony na cele inwestycyjne, jeżeli:

  • fundusz tworzony jest z zysku osiągniętego za rok poprzedzający rok podatkowy,
  • równowartość środków pieniężnych odpowiadająca wartości odpisu zostanie wpłacona na wyodręb- niony w tym celu rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego albo banku, który zawarł z nim umowęo współpracy w zakresie wymiany informacji o środkach gromadzonych na tym rachunku,
  • środki pieniężne nie pochodzą z pożyczki, kredytu, dotacji subwencji, dopłat ani innych form wsparciafinansowego,
  • zgromadzone w roku podatkowym środki tego funduszu zostaną wydatkowane na cele inwestycyjnenie później niż w roku podatkowym następującym (chyba że podatnik złoży do właściwego naczelnika urzędu skarbowego informację o planowanych inwestycjach, a wydatkowanie nastąpi nie później niż trzeciego roku po dokonaniu odpisu).

W określonych przypadkach niewłaściwego wykorzystania środków funduszu podatnik traci prawo do dokonywania odpisów przez okres 3 lat podatkowych.

Jednak przy wyborze wariantu wzorowanego na niemieckim zasady opodatkowania pozostają bez zmian i możliwe jest korzystanie z wszelkich preferencji podatkowych. Fundusz inwestycyjny umożliwi również szybsze rozliczenie amortyzacji środków trwałych w kosztach podatkowych.

Choć komentowane zmiany są jeszcze w fazie projektu, warto zawczasu zapoznać się z materiałem robo- czym dotyczącym proponowanych zmian legislacyjnych, udostępnionym w trakcie prekonsultacji[2] oraz testem sprawdzającym, czy firma może skorzystać z tzw. estońskiego CIT-u[3]. Z kolei dla wytrwalszych – obszerniejszy raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego pt. „Estoński CIT dla Polski. Potencjał, modele wdrożenia i oczekiwane efekty”[4].

 

POBIERZ PEŁNY RAPORT ZA III KWARTAŁ 2020 R.

 

 

[1] Rządowe Centrum Legislacji, Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, 12.08.2020 r., https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12337001/katalog/12708195#12708195, dostęp: 19.09.2020 r.

[2] Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, Estoński CIT w prekonsultacjach, 31.07.2020r.,https://www.gov.pl/web/kas/estonski-cit-w-prekonsultacjach, dostęp: 5.08.2020 r.

[3] Portal Podatkowy, Estoński CIT, https://www.podatki.gov.pl/estonski-cit/, dostęp: 20.09.2020 r.

[4] Polski Instytut Ekonomiczny, Estoński CIT zwiększy wydatki inwestycyjne w Polsce aż o 2% PKB i stworzy dodatkowe 120 tys. miejsc pracy, 28.07.2020 r., https://tiny.pl/7pz6g, dostęp: 20.09.2020 r.